Søk i ofte stilte spørsmål
E-post relaterte spørsmål
Hva er inn- og utgående mailserver?
Oppsett av epost for din konto hos ITPAYS
Inngående server: | mail.itpays.no |
- type: | IMAP |
- port (kryptert SSL): | 993 |
Utgående server: | mail.itpays.no |
- type: | SMTP |
- port (kryptert STARTTLS): | 587 |
Brukernavn: | Hele din epostadresse |
Passord: | Passord dere valgte i kontrollpanel |
Hvordan oppretter jeg en e-postkonto?
Kunder fra de siste årene, kan opprette nye e-postkontor i sitt cpanel kontrollpanel. Ved bestilling sender vi en startsmail med mer informasjon. Har du ikke denne er det bare og kontakte oss.
Kunder som ikke benytter cpanel kan bruke mailadministrasjon, denne finner du under velg tjenste oppe til høyre på websiden vår. Klikk på "e-postleser" og velg "E-postadministrasjon". Mangler du tilgang kan du kontakte oss på support.
Problemer med å slette mail i outlook?
Forsøk følgende:
1. Åpne Outlook på datamaskinen.
2. Klikk på "Fil" -fanen øverst på skjermen.
3. Klikk på "Kontoinnstillinger" og velg deretter "Kontoinnstillinger" igjen fra rullegardinmenyen.
4. Velg e-postkontoen du vil endre rotbane prefikset for, og klikk på "Endre".
5. Klikk på "Flere innstillinger" og velg deretter "Avansert" -fanen.
6. Under "Mappelisten", endre rotbane prefikset i feltet "Rotmappebane" til ønsket verdi. Skriv inn INBOX med store bokstaver.
7. Klikk på "OK" for å lagre endringene, og klikk deretter "Neste" og "Fullfør" for å fullføre konfigurasjonsprosessen.
Ser ingen e-poster i Inbox (outlook)?
Forsøk følgende:
1. Åpne Outlook på datamaskinen.
2. Klikk på "Fil" -fanen øverst på skjermen.
3. Klikk på "Kontoinnstillinger" og velg deretter "Kontoinnstillinger" igjen fra rullegardinmenyen.
4. Velg e-postkontoen du vil endre rotbane prefikset for, og klikk på "Endre".
5. Klikk på "Flere innstillinger" og velg deretter "Avansert" -fanen.
6. Under "Mappelisten", endre rotbane prefikset i feltet "Rotmappebane" til ønsket verdi. Skriv inn INBOX med store bokstaver.
7. Klikk på "OK" for å lagre endringene, og klikk deretter "Neste" og "Fullfør" for å fullføre konfigurasjonsprosessen.
Hvordan sette opp e-postkonto på Samsung?
Her er trinnene for å sette opp en e-postkonto på en Samsung-mobil.
1. Åpne "Innstillinger"-appen på telefonen.
2. Rull ned og trykk på "Kontoer og sikkerhetskopi".
3. Velg Administrer kontoer
4. Trykk på "Legg til konto".
5. Velg "E-post".
6. Velg "Andre" under konfugurer E-post"
7. Skriv inn e-postadressen din og passordet ditt i de angitte feltene.
8. Trykk på "Manuell oppsett".
9. Skriv inn serverinformasjonen din, inkludert innkommende og utgående serveradresser, portnummer og sikkerhetstype.
10. Trykk på "Neste" og følg resten av veiviseren for å fullføre konfigurasjonen
Når du har fullført disse trinnene, vil e-postkontoen din være konfigurert på Samsung-mobilen, og du vil kunne få tilgang til e-posten din direkte fra telefonen.
Hvordan sette opp e-postkonto i iPhone?
For å sette opp en konto automatisk, gå inn på vår konfiguratør her:
https://ios.ip.no/
Hvordan unngår SPAM i inboxen?
Svært mange spammere benytter seg av roboter som samler inn e-postadresser fra websider på Internett. En idé kan derfor være å lage et konaktskjema, fremfor å legge ut e-postadressen din i ren tekst på Internett.
Vær også kritisk til hvike tjenester du registrerer din primære e-postkonto som kontaktadresse på ulike tjenester på Internett. Det kan f.eks. være en god idé å opprette en egen e-postkonto som du kan benytte for tjenester som krever at du registrerer deg med en e-postkonto. På denne måten kan du f.eks. få tilsendt informasjon som passord og brukernavn til tjenesten, men du unngår å motta mye søppelpost, i form av e-postlister, hvis denne tjenesten sender ut dette.
Hvis du har fått spam i din e-postkonto, så ikke svar på spam-meldingem. Veldig mange spammere vil linke til en webside der du kan fjerne din e-postkonto fra deres liste. Å gjøre dette, er generelt en svært dårlig idé, da du verifiserer ovenfor spammeren at din e-postadresse er i bruk, og den vil øke i verdi for dem og andre spammere.
En annen ting som du kan gjøre, er å skru av mulighet for visning av bilder i HTML kode (fra ekstern webserver). Enkelte spam-meldinger kommer med HTML kode, som linker direkte til bilder fra deres webservere som igjen vil "bekrefte" at din e-postkonto er i bruk. Ved å skru av denne opsjonen, vil det være vanskeligere for en spammer å få bekreftet at e-postadressen er i bruk eller ei.
Svært mange e-postlesere idag, har innebygget filtreringsmulighet for junk-/spam-mail. En av disse, er Mozilla Thunderbird en gratis e-postklient du kan benytte deg av. I tillegg kjører Itpays en tillegstjeneste som gjør at vi filtrerer din e-post for både spam og scanner de gjennom flere lag med viruscannere. For mer informasjon om denne tjenesten, trykk her.
Hvordan sette opp e-postkontoen i Mac Mail?
1. Åpne Mail-appen på Macen din.
2. Klikk på "Mail" -menyen og velg "Legg til konto".
3. Velg "Annen e-postkonto".
4. Skriv inn navnet ditt, e-postadressen din og passordet ditt i de aktuelle feltene og klikk på "Fortsett".
5. Velg "IMAP" som kontotype, og fyll inn serveradressen for innkommende e-post ("mail.itpays.no") og serveradressen for utgående e-post ("mail.itpays.no").
6. Skriv inn brukernavnet ditt og passordet ditt for innkommende og utgående servere.
7. Klikk på "Opprett" for å fullføre oppsettet av e-postkontoen.
Hvordan setter opp e-postkonto i thunderbird?
Du kan følge disse trinnene for å sette opp din e-postkonto i Thunderbird:
1. Åpne Thunderbird og klikk på "File" (fil) i øverste venstre hjørne av skjermen.
2. Klikk på "New" (ny) og velg "Existing Mail Account" (eksisterende e-postkonto) fra rullegardinmenyen.
3. Skriv inn navnet ditt, e-postadressen din og passordet ditt i de aktuelle feltene, og klikk på "Continue".
4. Thunderbird vil nå prøve å automatisk konfigurere kontoen din. Hvis det ikke fungerer, må du skrive inn innkommende og utgående serverinformasjonen manuelt. Dette inkluderer servernavn, portnummer og autentiseringsmetode.
5. Når du har skrevet inn serverinformasjonen, klikker du på "Done" (ferdig) for å fullføre konfigurasjonen.
Nå er e-postkontoen din satt opp i Thunderbird, og du kan begynne å bruke den til å sende og motta e-postmeldinger.
Har dere ulike webmail?
Til høyre på websiden vår (høyre logg inn kolonne), kan man logge inn på "e-postleser". Den har vært i bruk i snart 20 år. Vi har derimot en ny "webmail" oppe i menyen for de som ønsker å bruke den.
Hvorfor har vi 2 ulike?
Det er mange kunder som fortsatt ønsker benytte den gamle og ønsker ikke den nye. Så da ble det en slik todelt løsning.
Domene relaterte spørsmål
Hvordan endre eier av et domene?
Dette må gjøres i min side. Om du er kunden som skal overføre domene kan du gjøre følgende:
1. Logg deg på MINSIDE på http://itpays.no/customer
2. Klikk på "Domenenavn"
3. Velg domene du ønsker å overføre
4. Klikk på "Endre informasjon" under feltet "Eier".
5. Fyll ut ny epostadresse som skal være tilknyttet ny eier.
6. Følg så hendvisningene som kommer pr. e-post.
Om du ikke før har hatt tilgang til min side må du be om passord første gangen. Da går du til denne siden her og fyller inn domene ditt. Du vil så bli tilsendt passord på mail adressen vi har på deg.
Er mail adressen feil i vårt system, må du først be oss endre denne til en du bruker.
Hvordan flytte gTLD domene til dere?
For og flytte et .com .net .org .biz eller .info domene til oss trenger vi at domene først åpnes for flytting, så trenger vi og få tilsendt EEP nøkkelen til domene ditt. Dette er begge noe din nåværende levrandør må ordne for deg. Når dette er utført sender du oss en hendvendelse, vi vil så kunne starte flyttingen. Flytting av slike domener kan ta 7 dager.
Hvordan kan jeg endre på DNS?
Alle DNS endringer kan utføres i min side. Logg deg inn og velg "DNS-administrasjon" i menyen.
Webside relaterte spørsmål
Hvordan videresender jeg mitt domene?
Alle kunder har tilgang til videresendinger og cloaking gjennom Min side. Har du ikke vært innlogget i Min side før kan du be om passord her.
For å opprette en ny videresending (peking) velger du Videresendinger og cloaking, og trykker på Opprett videresending. Hvis du for eksempel skal videresende olasbilverksted.com til olasbilverksted.no, fyller du ut skjemaet.
Etter at du har fyllt skjemaet, trykker du på Lagre. Hvis alt gikk bra, vil videresendingen være aktiv innen 24 timer.
Hvor kan jeg se statistikk?
For kunder som benytter cpanel
1. Logg inn på cPanel-kontoen din ved å gå til nettadressen cpanel.dittdomene.no og oppgi innloggingsinformasjonen din.
2. Når du har logget inn, vil du se en rekke alternativer. Finn boksen merket "Metrics" og klikk på "Vis statistikk".
3. Du vil da bli tatt til en side som viser en oversikt over trafikken til nettstedet ditt, inkludert antall besøk, sidevisninger, unike besøkende og mer.
4. Du kan klikke på fanene øverst på siden for å se statistikk for spesifikke tidsperioder, for eksempel de siste 24 timene, siste uke, siste måned eller til og med det siste året.
5. Hvis du vil ha mer detaljert informasjon om besøkende, kan du klikke på "Raw Access Logs" -knappen under "Metrics" -boksen. Her kan du laste ned en loggfil som inneholder detaljert informasjon om alle besøkende til nettstedet ditt.
Vær oppmerksom på at det kan ta litt tid før statistikken oppdateres, spesielt hvis du nettopp har opprettet kontoen eller nylig har lagt til nettstedet ditt til cPanel.
For kunder som ikke benytter cpanel
Hvis du har et webhotell hos oss, har du også tilgang til statistikk for ditt domenenavn. For å se denne statistikken, kan du logge deg inn på Min side og deretter velge ditt domenenavn fra menyen som vises etter at du har logget deg inn. Klikk deretter på det aktuelle domenet for å få tilgang til statistikken.
Hvordan sette opp Wordpress?
For å sette opp WordPress i cPanel, kan du følge disse trinnene:
1. Logg inn på cPanel-kontoen din og finn "Softaculous" -ikonet under "Software" -delen.
2. Klikk på "Softaculous" og søk etter WordPress fra søkefeltet øverst på siden.
3. Klikk på "Install" -knappen for å begynne installasjonsprosessen.
4. Fyll ut de nødvendige feltene i installasjonsveiviseren, inkludert domenenavn, installasjonssti, administratorinformasjon og databaseinformasjon.
5. Velg også et brukernavn og passord for å logge inn på WordPress-administratordashboardet.
6. Klikk på "Install" -knappen nederst på siden for å fullføre installasjonsprosessen.
7. Vent noen minutter mens Softaculous installerer WordPress på serveren din. Når installasjonen er fullført, vil du motta en bekreftelsesmelding.
8. Du kan nå logge inn på WordPress-administratordashboardet ved å navigere til domenet ditt etterfulgt av "/wp-admin". Logg inn med administratorinformasjonen du valgte under installasjonsprosessen.
Gratulerer, du har nå installert WordPress på cPanel og kan begynne å lage ditt eget nettsted!
Hvordan endre php i cPanel?
For å endre PHP-versjonen i cPanel, følger du disse trinnene:
1. Logg inn på cPanel-kontoen din.
2. Gå til "Software" -delen og klikk på "Select PHP Version".
3. Velg ønsket PHP-versjon fra nedtrekksmenyen.
4. Klikk på "Set as current" for å aktivere den valgte versjonen.
5. Hvis du vil tilpasse PHP-innstillingene, klikker du på "Options" -knappen.
6. Endre de nødvendige innstillingene og klikk på "Save".
Det kan ta noen minutter før endringene trer i kraft, og du bør teste om nettstedet ditt fungerer som forventet med den nye PHP-versjonen. Det er også verdt å merke seg at ikke alle PHP-versjoner er tilgjengelige i cPanel, og at noen versjoner kan kreve at du installerer ekstra moduler eller biblioteker før de kan brukes.
Sikkerhet rundt Wordpress?
Vi anbefaler at du leser denne siden for mer informasjon om websider og sikkerhet.
Les mer om sikkerhet rundt din webside
Faktura relaterte spørsmål
Hva er deres IBAN og BIC nummer?
Dette kan du bruke for betaling i utlandet.
Bank: DnB NOR
BIC: DNBANOKKXXX A/C
for international payments: NO78 7058 0582 093
Hvordan sier jeg opp tjenesten?
Ønsker du si opp tjenester du betaler for hos oss, kan dette gjøres enkelt ved og logge deg inn på Min Side.
Hvis du er forhindret i fra å logge deg inn på Min Side, kan du også sende oss en skriftlig oppsigelse pr. e-post, det er viktig da denne kommer fra kontaktperson på domene.
Hvordan sier du opp når du har logget deg inn i min side?
Når du har logget deg inn i min side velger du linken "Domenenavn" i menyen nede til venstre. Klikk deg så inn på domene du vil si opp. Her finner du link til "send oppsigelse". Vi gjør så resten og sender deg en bekreftelse.
Hvordan mottar jeg faktura fra dere?
Du vil motta faktura fra oss kun pr. e-post.
Videre vil vi sende deg en e-postmelding med påminnelse på aktuelle forfallsdato.
Hvis vi ikke har registrert din betaling syv - 7 - dager etter forfall, vil du motta en purring på e-post og SMS. Hvis det går ytteligere 7 dager, vil du motta en purring fra Lowell ASA med purregebyr og renter.
Ta kontakt med oss hvis det er ytteligere spørsmål vedrørende dette, evt. om spørsmål vedrørende utsettelse av forfall.
Hvordan får jeg fakturakopi?
Om du trenger fakturakopi eller ønsker se om du har nye ubetalte faktura tjengelig, kan dette gjøres gjennom min side.
Om du ikke før har hatt tilgang til min side må du be om passord første gangen. Da går du til denne siden her og fyller inn domene ditt. Du vil så bli tilsendt passord på mail adressen vi har på deg.
Andre spørsmål
Hvordan endre kontaktinformasjon?
Ønsker du endre adressen din eller andre kontaktinformasjon hos oss, kan du enkelt gjøre dette i min side.
Hvordan endre pakke på webhotell?
Hvis dere ønsker å oppgradere eller nedgradere et eksisterende webhotell, så kan dere sende oss en hendvendelse på dette. Send da gjennom kontakt oss siden og skriv domene det gjelder. Så vil vi ta kontakt.
Problem med logg inn i min side
Har du sagt opp tjenesten?
Hvis dere ikke får tilsendt nytt passord på SMS eller mail, så er det mulig tjenesten er blitt
sagt opp. Hvis ikke dette stemmer, så ta kontakt med vår kundeservice.
Har du skrevet brukernavnet riktig?
Brukernavnet er standard ip(kundenummer). Eks: ip19899. Kundenummer kan dere finne igjen
i startsmailen vi sendte ut til dere ved førstegangsbestilling. Dere kan også finne igjen kunde-
nummer på fakturaene vi sender ut.
Du er sikker på at dere har skrevet riktig, men får fortsatt ikke opp "Min Side"?
Dette kan skyldes at Cookies ikke er aktivert i din nettleser. Hvis dere bruker Internett Explorer,
kan dette endres på følgende sted:
Tools/verktøy -> Internet Options/Alternativer for Internet -> "ark fanen" Privacy/Privat -> Advanced/Avansert