Hvordan unngår jeg å få SPAM til min e-post?
Svært mange spammere benytter seg av roboter som samler inn e-postadresser fra websider på Internett. En idé kan derfor være å lage et konaktskjema, fremfor å legge ut e-postadressen din i ren tekst på Internett.
Vær også kritisk til hvike tjenester du registrerer din primære e-postkonto som kontaktadresse på ulike tjenester på Internett. Det kan f.eks. være en god idé å opprette en egen e-postkonto som du kan benytte for tjenester som krever at du registrerer deg med en e-postkonto. På denne måten kan du f.eks. få tilsendt informasjon som passord og brukernavn til tjenesten, men du unngår å motta mye søppelpost, i form av e-postlister, hvis denne tjenesten sender ut dette.
Hvis du har fått spam i din e-postkonto, så ikke svar på spam-meldingem. Veldig mange spammere vil linke til en webside der du kan fjerne din e-postkonto fra deres liste. Å gjøre dette, er generelt en svært dårlig idé, da du verifiserer ovenfor spammeren at din e-postadresse er i bruk, og den vil øke i verdi for dem og andre spammere.
En annen ting som du kan gjøre, er å skru av mulighet for visning av bilder i HTML kode (fra ekstern webserver). Enkelte spam-meldinger kommer med HTML kode, som linker direkte til bilder fra deres webservere som igjen vil "bekrefte" at din e-postkonto er i bruk. Ved å skru av denne opsjonen, vil det være vanskeligere for en spammer å få bekreftet at e-postadressen er i bruk eller ei.
Svært mange e-postlesere idag, har innebygget filtreringsmulighet for junk-/spam-mail. En av disse, er Mozilla Thunderbird en gratis e-postklient du kan benytte deg av. I tillegg kjører Itpays en tillegstjeneste som gjør at vi filtrerer din e-post for både spam og scanner de gjennom flere lag med viruscannere. For mer informasjon om denne tjenesten, trykk her.
Tilbake til ofte stilte spørsmål
Registrer eller flytt ditt domene til ITPAYS