Hvordan unngår jeg å få SPAM til min e-post?

Svært mange spammere benytter seg av roboter som samler inn e-postadresser fra websider på Internett. En idé kan derfor være å lage et konaktskjema, fremfor å legge ut e-postadressen din i ren tekst på Internett.

Vær også kritisk til hvike tjenester du registrerer din primære e-postkonto som kontaktadresse på ulike tjenester på Internett. Det kan f.eks. være en god idé å opprette en egen e-postkonto som du kan benytte for tjenester som krever at du registrerer deg med en e-postkonto. På denne måten kan du f.eks. få tilsendt informasjon som passord og brukernavn til tjenesten, men du unngår å motta mye søppelpost, i form av e-postlister, hvis denne tjenesten sender ut dette.

Hvis du har fått spam i din e-postkonto, så ikke svar på spam-meldingem. Veldig mange spammere vil linke til en webside der du kan fjerne din e-postkonto fra deres liste. Å gjøre dette, er generelt en svært dårlig idé, da du verifiserer ovenfor spammeren at din e-postadresse er i bruk, og den vil øke i verdi for dem og andre spammere.

En annen ting som du kan gjøre, er å skru av mulighet for visning av bilder i HTML kode (fra ekstern webserver). Enkelte spam-meldinger kommer med HTML kode, som linker direkte til bilder fra deres webservere som igjen vil "bekrefte" at din e-postkonto er i bruk. Ved å skru av denne opsjonen, vil det være vanskeligere for en spammer å få bekreftet at e-postadressen er i bruk eller ei.

Svært mange e-postlesere idag, har innebygget filtreringsmulighet for junk-/spam-mail. En av disse, er Mozilla Thunderbird en gratis e-postklient du kan benytte deg av. I tillegg kjører Itpays en tillegstjeneste som gjør at vi filtrerer din e-post for både spam og scanner de gjennom flere lag med viruscannere. For mer informasjon om denne tjenesten, trykk her.



Tilbake til ofte stilte spørsmål